اى على، هركه قيراطى از زكات مالش را نپردازد نه مؤمن است و نه مسلمان و نه
ارزشى در پيشگاه خدا دارد.
بحارالانوار، ج 77، ص 58
نور هدايت
افزون بر حديث مورد بحث، آيه شريفه «
«الَّذِينَ لَايُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ بِالْأَخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ»؛ كسانى كه زكات نمىپردازند و آخرت را منكرند». [1] با تعبير
تكاندهندهاش تأكيد ديگرى است بر اهمّيّت اين فريضه اسلامى؛ خواه بهمعناى زكات
واجب باشد يا به مفهوم وسيع و گستردهتر.
«زكات» يكى از عوامل مهمّ عدالت
اجتماعى و مبارزه با فقر و محروميّت و پركردن فاصلههاى طبقاتى و تقويت بنيه مالى
حكومت اسلامى و پاكسازى روح و جان از حبّ دنيا و مالپرستى و وسيله بسيار مؤثّرى
است براى قرب الهى.
در روايات اسلامى تعبيراتى آمده كه نشان مىدهد ترك زكات در حدّ كفر است و
شبيه تعبيرى است كه در آيات 6 تا 8 سوره فصّلت آمده، از جمله:
در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه از جمله وصاياى رسول خدا صلى
الله عليه و آله به