نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 381
راوى پرسيد يقين چيست؟ فرمود: «حقيقت يقين، توكّل بر خدا و تسليم در برابر ذات
پاك او و رضا به قضاى الهى و واگذارى تمام كارهاى خويش به خداوند است».
برترى مقام يقين از مقام تقوا و ايمان و اسلام چيزى است كه در روايات ديگر نيز
روى آن تأكيد شده.
در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: «از نشانههاى يقين
مردم مسلمان اين است كه مردم را با خشم الهى از خود خشنود نكند و آنها را بر چيزى
كه خداوند از آنها دريغ كرده ملامت نكند (آنها را مسؤول محروميّت خود نشمارد) در
اين صورت خداوند به خاطر عدل و دادش، آرامش خاصّى را در سراسر قلب و جان او برقرار
مىسازد».
ولى با اين حال براى يقين مراتبى است كه در آيات 1- 8 سوره تكاثر و آيه 95
سوره واقعه به آن اشاره شده و آن سه مرحله است:
1. علماليقين
و آن اين است كه انسان از دلايل مختلف به چيزى ايمان آورَد، مانند كسى كه با
مشاهده دود به وجود آتش ايمان پيدا مىكند.
2. عيناليقين
و آن در جايى است كه انسان به مرحله مشاهده مىرسد و با چشم خود مثلًا آتش را
مشاهده مىكند.
3. حقّاليقين
و آن مانند كسى است كه وارد آتش شود و سوزش آن را لمس كند و به صفات آتش متّصف
گردد و اين بالاترين مرحله يقين است.
در حقيقت مرحله اوّل جنبه عمومى دارد و مرحله دوم براى پرهيزگاران است و مرحله
سوم مخصوص خاصّان و مقرّبان.
در حديثى آمده است كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كردند: شنيدهايم
برخى ياران عيسى عليه السلام روى آب راه مىرفتند! فرمود: اگر يقينشان از آن
محكمتر بود بر هوا راه مىرفتند. [1]
[1]. رجوع شود به: تفسير نمونه، ذيل
آيات 1- 8 سوره تكاثر.
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 381