نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 380
يقين و مراحل آن
21
يا عَليُّ، انَّ مِن اليَقينِ أن لا تُرضِىَ احَداً بِسَخَطِ اللّهِ وَلا
تَحمَدَ احَداً بِما آتاكَ اللّهُ وَلا تَذُمَّ احَداً عَلى ما لَم يؤتِكَ اللّهُ
فإنَّ الرّزقَ لا يَجُرُّهُ حِرصُ حَريصٍ وَلا تَصرِفُهُ كَراهَةُ كارِهٍ انَّ
اللّهَ بِحُكمِهِ وَفَضلِهِ جَعَلَ الرَّوحَ وَالفَرَحَ فِىاليَقينِ وَالرّضا
وَجَعَلَ الهَمَّ وَالحُزنَ فىِالشَّكّ وَالسُّخطِ.
اى على، از آثار يقين اين است كه رضايت هيچكس را با خشم خداوند به دست نيارى
و كسى را بر نعمتى كه خدا به تو داده نستايى و احدى را بر چيزى كه خدا از تو دريغ
فرموده نكوهش نكنى، چه روزى را نه حرص حريصان جلب كند و نه بىميلى كسان واپس زند.
خداوند به حكمت و فضل خود آسايش و خوشى را در يقين و رضا (به قضا و قدر) قرار داده
و غصّه و اندوه را در شك و نارضايى.
بحارالانوار، ج 77، ص 61
نور هدايت
«يقين» نقطه مقابل «شك» است چنانكه
علم نقطه مقابل جهل، و به معنى وضوح و ثبوت چيزى آمده است. از اخبار و روايات
استفاده مىشود كه به مرحله عالى ايمان «يقين» گفته مىشود. امام باقر عليه السلام
فرمود: «ايمان يك درجه از اسلام بالاتر است وتقوا يك درجه ازايمان بالاتر ويقين يك
درجه برترازتقواست».
سپس افزود: «در ميان مردم چيزى كمتر از يقين تقسيم نشده است».
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 380