responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 368

عُجب و خودپسندى‌

17

يا عَلىُّ، إنَّهُ لا فَقرَ اشَدُّ مِن الجَهلِ وَلا مالَ أعوَدُ مِن العَقلِ وَ لا وَحدَةَ أوحَشُ مِن العُجبِ وَ لا عَمَلَ كَالتَّدبيرِ وَ لا وَرعَ كالكَفّ وَ لا حَسَبَ كَحُسنِ الخُلقِ انَّ الكِذبَ آفَةُ الحَديثِ وَآفَةُ العِلمِ النّسيانُ وَآفَةُ السَّماحَةِ المَنّ يا عليُّ، إذا رأيتَ الهِلالَ فَكَبّرهُ ثَلاثاً وَقُل الحَمدُ لِلّهِ الّذي خَلَقَني وَخَلَقَكَ وَقَدَّرَكَ مَنازِلَ وَجَعَلَكَ آيَةً لِلعالَمينِ.

اى على، فقر از نادانى بدتر، مال از عقل سودمندتر و تنهايى و غُربَت از خودپسندى وحشتناك‌تر نيست. هيچ عملى چون عاقبت‌انديشى و هيچ پرهيزگارى‌اى چون خوددارى (از گناه) و هيچ حسب و نسبى چون خوشخويى نيست. آفت گفتار، دروغ و آفت علم، فراموشى و آفت سخاوت، منّت است.

بحارالانوار، ج 77، ص 59

نور هدايت‌

يكى از بخش‌هاى اين روايت درباره عجب و خودپسندى است. درباره بقيّه فقرات حديث در جاى خودش بحث خواهد شد، امّا درباره «عُجب» مى‌فرمايد:

هيچ تنهايى و غربتى از خودپسندى وحشتناك‌تر نيست. اگر در اين مطلب بينديشيم متوجّه مى‌شويم كه سرچشمه اصلى اين عمل ناپسند عدم شناخت خويشتن است، زيرا اگر انسان خود را به‌خوبى بشناسد كوچكى خود را در برابر

نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 368
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست