؛ كسى كه اموال خود را در ترازوى سنجش اعمال ديگران ببيند، خداوند او را به
سبب اموالش وارد دوزخ كند و وارث او را به سبب آن وارد بهشت سازد». [1] در حديث ديگرى
از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه «
«كَذلِكَ يُرِيْهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ»؛ (آرى،) خداوند اينچنين اعمالشان را به صورتى حسرتآور به
آنان نشان مىدهد» [2] روايت
كرده است كه فرمود:
«هُوَ الرَّجُلُ يَدعُ المال لا يُنفِقُهُ في
طاعَةِ اللّهِ بُخلًا ثُمَّ يَمُوتُ فَيَدَعُهُ لِمَن يَعمَلُ بِهِ في طاعَةِ
اللّهِ أو في مَعصِيَتِهِ
؛ اين درباره كسى است كه مالى را وامىگذارد و به سبب بخل، در راه اطاعت الهى
انفاق نمىكند، سپس مىميرد و آن را براى كسى مىنهد كه در طاعت الهى يا در معصيتش
مصرف مىكند». [3] سپس
امام فرمود: «آن شخص اگر در طريق اطاعت خدا صرف كند آن را در ميزان عمل ديگرى
مىبيند و حسرت مىخورد، براى اينكه مال او بوده و اگر در معصيت الهى صرف كند سبب
تقويت او شده تا گناه كند (و باز عقوبت و حسرتش متوجّه اوست)». [4]
قناعت در روايات اسلامى
از على عليه السلام نقل شده است كه فرمود:
«القَناعَةُ مالٌ لا يَنفَدُ
؛ قناعت ثروتى تمامنشدنى است». [5] در حديثى رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرمود: