نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 251
توبه و استغفار مجرمان مقدّمهاى براى شفاعت پيامبر صلى الله عليه و آله شمرده
شده است.
يا در جاى ديگر آمده است: « «قَالُوا
يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنْا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ* قَالَ
سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبّى إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»؛ گفتند: اى پدر، از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه كه ما
خطاكار بوديم،- گفت: بهزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مىطلبم كه او آمرزنده و
مهربان است». [1] در اين
آيات نيز آثار ندامت و پشيمانى از گناه در تقاضاى برادران يوسف از پدر، به خوبى
ديده مىشود.
در مورد شفاعت فرشتگان در قرآن مىخوانيم كه استفغار و شفاعت آنان تنها براى
افراد باايمان و تابعان سبيل الهى و پيروان حق است: « «وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ
كُلَّ شَىْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا
سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ»؛ و
(فرشتگان) براى مؤمنان آمرزش مىطلبند (و مىگويند:) پروردگارا، رحمت و دانش تو
همه چيز را فرا گرفته است؛ پس كسانى را كه توبه كرده و راه تو را پيروى مىكنند
بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ نگاه دار». [2] قرآن در مورد شفاعتكنندگان نيز اين شرط را ذكر كرده كه
بايد گواه بر حق باشند: « «إِلَّا
مَنْ شَهِدَ بِالْحَقّ»؛ مگر آنان كه شهادت بهحق
دادهاند». [3] به اين
ترتيب، شفاعتشونده بايد نوعى ارتباط و پيوند با شفاعتكننده برقرار سازد، پيوندى
از طريق توجّه به حق و گواهى قولى و فعلى به آن، كه اين خود نيز عامل ديگرى براى
سازندگى و بسيج نيروها در مسير حق است.