نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 249
شفاعت كند». [1] « «وَلَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ
أَذِنَ لَهُ»؛ شفاعت نزد خدا جز براى كسى كه (خداوند) براى
او اذن شفاعت داده سودى ندارد». [2] گروه چهارم آياتى است كه شرايطى براى شفاعتشونده بيان
كرده است كه گاه اين شرط را خشنودى خدا معرّفى مىكند، مانند « «وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِارْتَضَى»؛ و آنها جز براى كسى كه خدا راضى (به شفاعت براى او) است،
شفاعت نمىكنند». [3] طبق اين
آيه، شفاعت شفيعان تنها شامل حال كسانى است كه به مقام «ارتضاء» يعنى پذيرفته شدن
در پيشگاه خداوند رسيدهاند.
گاه شرط آن را گرفتن عهد و پيمان نزد خدا معرّفى مىكند مىگويد: « «لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِاتَّخَذَ
عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْدًا»؛ آنان هرگز
مالك شفاعت نيستند، مگر كسى كه نزد خداوند رحمان پيمانى گرفته است». [4] گاهى صلاحيّت
شفاعت شدن را از برخى مجرمان سلب مىكندمى فرمايد:
« «مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ و لَاشَفِيعٍ يُطَاعُ»؛ براى ستمكاران نه دوستى وجود دارد و نه شفاعتكنندهاى كه
شفاعتش پذيرفته شود». [5] به اين ترتيب، داشتن پيمان الهى، يعنى ايمان و رسيدن به مقام خشنودى پروردگار
و پرهيز از گناهانى چون ظلم، جزءِ شرايط حتمى شفاعت است.
شرايط گوناگون شفاعت
آيات شفاعت بهخوبى نشان مىدهد كه مسأله شفاعت از نظر منطق اسلام موضوع
بىقيد و شرطى نيست، بلكه شرايطى دارد. يعنى هم به جرمى كه درباره آن شفاعت صورت
مىگيرد توجّه مىشود، شخص شفاعتشونده و هم به