نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 245
به هر حال پوزش هنگام اشتباه و پذيرش آن از پوزشخواه، كليد خوشبختى، نفوذ در
افكار و در دل مردم و از جمله عوامل پيشرفت در زندگى است.
در اين قسمت از كلام گهربار حضرت رسول صلى الله عليه و آله به امام على عليه
السلام سخن از شفاعت به ميان آمده است كه براى آگاهى بخشى از آن در اينجا مىآيد.
قرآن و مسأله شفاعت
بىشك مجازاتهاى الهى چه در اين جهان و چه در قيامت جنبه انتقامى ندارد، بلكه
همه آنها در حقيقت ضامن اجرا براى اطاعت از قوانين و در نتيجه پيشرفت و تكامل
انسانهاست. بنابراين هر چيزى كه اين ضامن اجرا را تضعيف كند بايد از آن دورى كرد
تا جرأت و جسارت بر گناه در مردم پيدا نشود. از سوى ديگر، نبايد راه بازگشت و
اصلاح را بهكلّى بر روى گناهكاران بست، بلكه بايد به آنها امكان داد خود را اصلاح
كنند و به سوى خدا و پاكى تقوا بازگردند.
«شفاعت» در معناى صحيحش براى حفظ همين
تعادل و وسيلهاى است براى بازگشت گناهكاران و آلودگان، و در معناى نادرستش موجب
تشويق و جرأت بر گناه است.
كسانى كه جنبههاى مختلف شفاعت و مفاهيم صحيح آن را از هم تفكيك نكردهاند گاه
بهكلّى منكر مسأله شفاعت شده، آن را با توصيه و پارتىبازى در برابر سلاطين و
حاكمان ظالم برابر مىدانند.
و گاه مانند وهّابيان، آيه « «لَا
يَقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ»؛ در قيامت از
كسى شفاعت پذيرفته نمىشود» [1] را بدون توجّه به آيات ديگر دستاويز قرار داده و بهكلّى
منكر شفاعت شدهاند.
به هر حال ايرادهاى مخالفان شفاعت را در چند مطلب مىتوان خلاصه كرد:
الف) اعتقاد به شفاعت، روح سعى و تلاش را تضعيف مىكند.