نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 134
تضاد عمل و عقيده
25
عَن عَبدِاللّهِ بنِ عُمَرَ قالَ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله
يَقولُ: انَّما هُوَ خَيرٌ يُرجى او شَرٌّ يُتَّقى او باطِلٌ عُرِفَ فَاجتُنِبَ
او حَقٌّ يَتَعَيَّنُ فَطُلِبَ وَآخِرَةٌ اظَلَّ اقبالُها فَسُعِىَ لَها وَ دنيا
عُرِفَ نَفادُها فَاعرِضَ عَنها ... انَّ العَجَبَ كُلَّ العَجَبِ لِمَن صَدَّقَ
بِدارِ البَقاءِ وَ هُوَ يَسعى لِدارِ الفَناءِ وَ عَرَفَ انَّ رِضَى اللّهِ فى
طاعَتِهِ وَهُوَ يَسعى فى مُخالَفَتِهِ.
عبداللّه بن عمر گفت شنيدم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: آن خيرى است
كه اميد مىرود، يا شرّى است كه از آن پرهيز مىشود، يا باطلى شناختهشده است كه
از آن پرهيز مىشود، يا حقّى روشن و آشكار است كه طلب مىشود، يا آخرتى است كه رو
مىآورد پس براى آن تلاش مىشود. (بدانيد) دنيا ناپايداريش شناخته شده است پس از
آن دورى مىشود. شگفتا و بس شگفتا كه كسى قبول دارد خانهاى جاويدان هست، امّا
براى سراى فانى مىكوشد و مىداند كه رضاى الهى در اطاعت اوست، امّا در مخالفت او
گام برمىدارد.
بحارالانوار، ج 77، ص 182
نور هدايت
اين حديث اندكى جملههايش پيچيده است، امّا آنچه به نظر ما مىرسد اين است كه
حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله مىخواهد در ابتدا محتواى دنيا را ذكر كند و
در ادامه حديث به تضاد بين عمل و عقيده انسانها بپردازد، بدين معنا كه مشكل
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 134