responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 81

34- أتقياء

صفت چهارم روزانه پرهيزگاران را مولى على (عليه السلام) تقوى مى‌شمارد اين تقوى، تقوى به معنى خاص است كه همان ترس و التهاب درونى از آينده و اعمال است، در مقابل، تقوى به معنى عام كه حضرت در مجموع خطبه درصدد بيان آن هستند، متقّى به معنى عام آن است كه داراى فضائلى كه مولى مى‌شمارند باشد، و از آنها فاصله نگيرد. چون توضيح كافى و وافى درباره تقوى به معنى خاص قبلا داده شد، براى اختصار به همان توضيحات اكتفاء مى‌كنيم به فراز بعد كه در ارتباط با همين فراز است مى‌پردازيم:

مرحوم «الهى» آن عالم و عارف دلسوخته ابتدا در وصف روز و سپس درباره چهار صفت روزانه چنين مى‌سرايد:

اما النهار (وصف روز)

خوشا روز و نسيم صبحگاهش‌

كه چون خورشيد رخشان شد گواهش‌

خوشا روز و مبارك طلعت روز

جهان زين طالع آمد بخت فيروز

گشاى اى صبح زرين! موى خورشيد

مبند اى شام: در بر روى خورشيد

بيار اى خوش نسيم صبحگاهى‌

به مهر عاشقان روشن گواهى‌

نقاب شب كش اى خورشيد روشن‌

به روى خود جهان را ساز گلشن‌

ز رحمت اى نسيم صبح بشتاب‌

برون كش يوسف خود از چَه خواب‌

بر آر، اى صبح و داد از چرخ بستان‌

بگير از شحنه‌ [1] شب داد مستان‌

برآ، اى مهر تا مه كنم ناز

بسوزد اختر شب گرد غمّاز [2]

برآ، اى مهر و گيتى را برون آر

زدلتنگى زندان شب تار

برآ، اى مهر تا گردون شود پاك‌

زلوث انجم بد مهره بى باك‌


[1]. شحنه: داروغه، پليس، پاسبان و نگهبان شهر.

[2]. اشاره كننده با چشم و ابرو (فرهنگ عميد) ..

نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست