نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 422
اهل غفلت موجب زياد شدن پاداش است. سپس در تأييد نظر خود چهار روايت نقل
مىكند: امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
«الذّاكِرُ لِلّه عَزّوجلَّ فِى
الغافَلين كالمُقاتِلِ فى المُحارِبين»:
«ذاكر خداوند عزوجل در ميان غافلان
مثل جهادگر در راه خدا در بين جنگجويان است».
در حديثى ديگر رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: «ياد كننده و ذاكر
خداوند در ميان اهل غفلت مثل جنگ كننده در راه خدا در ميان فرار كنندگان است و جنگ
كننده در ميان آنها براى او بهشت است». رسول گرامى (صلى الله عليه و آله) به ابوذر
نيز شبيه اين را فرمودند كه: «اى اباذر ذاكر خداوند در ميان اهل غفلت مثل مجاهد در
راه خداوند در ميان فرار كنندگان است».
در روايتى ديگر رسول گرامى (صلى الله عليه و آله) فرمودند: «كسى كه در بازار
با خلوص ياد خداوند كند، در موقعى كه مردم غافل هستند، و مشغول به اجناس دنيوى در
بازار هستند، خداوند براى او هزار حسنه مىنويسد و خداوند او را در قيامت
مىآمرزد، آمرزيدنى كه بر قلب بشرى خطور نكرده است». [1]
و در فراز دوم مولى مىفرمايند: اگر در ذاكرين باشند جزو غافلان نام آنها
نوشته نمىشود، زيرا وقتى با غافلان در زمره آنها نوشته نشدند به طريق اولى با
ذاكرين كه باشند در زمره غافلان نوشته نمىشوند، آنها اگر با زبان در ميان غافلان
ذاكر نبودند، در ميان ذاكرين و با آنها با زبان هم ذاكرند.
و ممكن است اين فراز اشاره به خلوص پرهيزگاران باشد، كه در ميان ديگر ذاكرين
بواسطه درجه خلوصشان همچون ستاره مىدرخشند و در زمره غافلان نامشان ثبت نمىگردد
و طورى حضور قلب دارند كه گويا ديگر ذاكران در برابر مقام اينها غافل محسوب
مىشوند.
خداوند درباره منافقين مىفرمايد: منافقان با خداوند خدعه مىكنند و او هم