و نيز گويد: حقيقت صبر جرعه جرعه خوردن غصهها در مصائب و تحمل بلايا است، چنانكه
در «مسكن الفواد» (شهيد ثانى) فرموده و نسبت به لغت داده است، «الصَّبْر الحَبْسُ للنّفس مِنَ الفَزَع مِن المُكروه و
الجَزَع عنه و انّما يَكونُ ذلك بِمنعِ باطِنه مِن الاضطراب و اعضائِه مِنَ
الحَرَكاتِ الغَير المعتادة»
و غايت صبر اين است كه فرقى بين نعمت و محنت (آنچه در مقابل نعمت است) نگذارد
بلكه محنت را بر نعمت ترجيح دهد، زيرا علم به حسن عاقبت آن دارد. [2]
در بحثهاى قبل دباره اقسام سهگانه صبر (صبر در مصيبت، صبر در معصيت، صبر در
عبادت) بطور مشروح سخن گفتيم كه ديگر به آنها نمىپردازيم.
فرهنگ صبر در اسلام
صبر در اسلام خود نوعى فرهنگ و دانش است، دانشى كه بايد آموخت، بايد در مواضع
مختلف آن را تكرار كرد تا مثل هر صفتى براى انسان ملكه شود.
[1]. لئالى الاخبار، جلد 1، صفحه 254
و 253- كتاب «مسكن الفواد عند فقد الا حبّه و الاولاد» از شهيد ثانى (ره) است
(يعنى ساكن كردن دل در موقع فقدان و از دست دادن دوستان و فرزندان) گفتهاند وجه
اينكه اين كتاب را نوشت اين بود كه فرزندان زيادى از او وفات يافتند و فقط شيخ حسن
صاحب معالم آن محقق شهير و عالم عامل باقى ماند ولى اعتماد و اطمينانى به زنده ماندن
او نداشت وقتى شهيد ثانى به شهادت رسيد فرزند او 4 سال يا 7 سال داشت، رساله «مسكن
الفواد» در سال (1342) هجرى در نجف اشرف به چاپ رسيد (الانوار النعمانية)، جلد 3،
پاورقى صفحه 201).