نام کتاب : احكام عزادارى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 116
محرّم انجام دهيم؛ زيرا طبق نظر حضرتعالى كه در تعيين روز اوّل ماه قمرى
نظريّه اشتراك شب را قبول نداريد، نهم محرّم ايران، مطابق دهم محرّم كربلا است؟
جواب: افق ايران و كربلا تفاوت چندانى ندارد.
سؤال 163. بعضى معتقدند حادثه كربلا در پاييز رخ داده
است.
چرا ما زمان آن را تغيير مىدهيم؟
جواب: ماههاى اسلامى ماههاى قمرى است؛ يعنى بر محور گردش ماه در برجهاى
دوازدهگانه دور مىزند، نه بر محور گردش خورشيد در برجها، و لذا زمان واقعى
تاريخى آن بر اساس ماههاى قمرى تعيين مىشود.
سؤال 164. مىدانم عبارت «كل يوم عاشوراء وكل ارض
كربلاء» حديث نيست؛ اما مىخواستم بدانم از كيست؟
جواب: اين عبارت، حديث نيست؛ بلكه برگرفته از تاريخ امام حسين عليه السلام
است.
سؤال 165. روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا چه حكمى دارد؟
جواب: روزه گرفتن در روز عاشورا كراهت دارد.
سؤال 166. حدود بيست سال است كه در روستاى ما در دهه دوم
محرّم، مجلس عزادارى و تعزيهخوانى به نام عاشوراى دوم برپا مىشود. آيا برگزارى
چنين مجلسى به نام عاشوراى دوم اشكال دارد يا خير؟
نام کتاب : احكام عزادارى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 116