نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 562
فوق را آورد، از آن به بعد، پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: تو «زيد
بن حارثه» اى، و مردم او را «مولى رسول اللَّه» صلى الله عليه و آله مىخواندند. و
نيز گفتهاند: «ابو حذيفه» غلامى به نام
«سالم» داشت، او را آزاد كرد، و فرزند خود ناميد،
هنگامى كه آيه فوق نازل شد، او را به نام
«سالم» مولى «ابى حذيفه» ناميدند. [1]
[مَوْبِق:]
«جَعَلْنَا
بَيْنَهُم مَّوْبِقاً»
«مَوْبِق» از مادّه «وبوق» (بر وزن نبوغ) به معناى «هلاكت» است و «موبق» به «مهلكه» گفته مىشود. [2]
[موت:]
«مِّن بَعْدِ
مَوْتِكُمْ»
بعضى از مفسران «موت» را در اينجا به معناى بىهوشى گرفتهاند، و مىگويند: بنى
اسرائيل از مشاهده آن صاعقه عظيم همگى بىهوش شدند سپس به فرمان خدا به هوش آمدند،
بعضى ديگر در توجيهگرى پا را از اين فراتر نهاده و «موت» را به معناى جهل، و
«بعث» را به معناى «تعليم» دانستهاند!
ولى دقت در تعبيرات اين آيه و آيات مشابه آن در سوره «اعراف» به خوبى نشان مىدهد كه اين گونه توجيهات
زيبنده يك مفسر حقيقتطلب نيست. [3]
[مُؤْتَفِكَات:]
«مَدْيَنَ وَ
الْمُؤْتَفِكَاتِ»
«مُؤْتَفِكَات» از مادّه «ائتفاك» به معناى انقلاب و زير و رو شدن است، و اشاره به شهرهاى قوم «لوط» است كه به
وسيله زلزله شديد زير و رو گرديد. [4]
[مَوْتى:]
«فَإِنَّكَ لا
تُسْمِعُ الْمَوْتى»
«مَوْتى» از مادّه «مَوْت» به معناى مردگان است. [5]
[مودّت:]
«وَ جَعَلَ
بَيْنَكُم مَّوَدَّةً»
فرق ميان «مودّت» و «رحمت» مكن است از جهات مختلفى باشد:
1- «مودّت» انگيزه ارتباط در آغاز كار است، اما در پايان
كه يكى از دو همسر، ممكن است ضعيف و ناتوان گردد، و قادر بر خدمتى نباشد، «رحمت»
جاى آن را مىگيرد.
2- «مودّت» در مورد بزرگترها است كه مىتوانند نسبت به هم
خدمت كنند اما