responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاعده لاضرر، ترجمه القواعد الفقهية نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 85

به عنوان يك اصل عقلايى استناد مى‌كنيد؟ هر چند مطمئن نباشيد؟!

انصاف اين است كه، عقلا با بسيارى از اين اصول كه به آن‌ها نسبت مى‌دهند، آشنايى ندارند؛ و بنايشان در اين موارد، تكيه بر هر قرينه‌اى است كه موجب اطمينان خاطر آن‌ها شود.

وجود قيد «على مؤمن»

و اما عبارت «على مؤمن»، كه در برخى از روايات، به دنبال حديث «لا ضرر و لا ضرار» آمده است؛ از آن‌چه گذشت معلوم شد كه اين قيد در روايت ابن مسكان‌ [1]، از زراره، وجود دارد؛ در حالى كه ابن بكير [2]، همين روايت را از زراره، بدون اين قيد روايت كرده است. با اين وصف، چگونه مى‌توان براى اثبات اين قيد به يك روايت از زراره استناد كرد، در حالى كه روايت ديگر از زراره، و روايت ابوعبيدة [3]، اين قيد را ندارد!

اهميّت وجود اين قيود

بايد توجّه داشت كه اگر ثابت شود قيد «فى الاسلام» يا «على‌


[1]. رجوع شود به روايت 1، از روايات عام از طريق شيعه.

[2]. رجوع شود به روايت 2، از روايات عام از طريق شيعه.

[3]. رجوع شود به روايت 3، از روايات عام از طريق شيعه.

نام کتاب : قاعده لاضرر، ترجمه القواعد الفقهية نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست