طواف و سعی مرحلهای دیگراز این تقارن است. نوعاً به دلیل طوافهای واجب یا مستحب، حجاج در کنار یکدیگر و دوش به دوش هم و این اعمال مشترک بستر مناسب تری را برای وفاق و همدلی فراهم میآورد.
در سعی علاوه بر هم دوشی، حجگزاران رو در روی یکدیگر نیز قرار میگیرند و اگر در طواف از پشت سر همدیگر را میبینند، در سعی علاوه بر آن روی در روی هم قرار گرفته و گامی دیگر در مسیر همدلی برداشته میشود.
مرحله چهارم
در عرفات و مشعر، همگان در عرصهای واحد و زمان و مکان یکسان، در کنار هم قرار میگیرند و اوج آن همدلی و همراهی با یکدیگر است. در عرفات این تجربه را روز به نمایش میگذارند و در مشعر الحرام، شب را با این ایده سپری میکنند.
مرحله پنجم
اگر در عرفات و مشعر، تنها حضور و ذکر، حجاج را در کنار هم قرار میدهد ولی در منا جملگی در یک کارزار بزرگ شرکت میکنند و همه حاضران در حج به رمی جمره، قربانی و دیگر اعمال منا اقدام میکنند.
این مرحله بالاترین درجه میزان همدلی است که علاوه بر آن، همکاری و اشتراک در اقدام را تحقق میبخشد.
دو. رشد اندیشه وآگاهی در بین مسلمانان
حج، عرصه تلاقی اندیشههای شکل گرفته در عالم اسلام است. طبیعی