نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 216
بيان آيه 127
قرائت
و يذرك و آلهتك: در قرائت غير مشهور فعل را بجزم و به نصب «آلهه» را
به كسر همزه «الاهه» خواندهاند. وجه قرائت مشهور، اين است كه جواب استفهام به واو
داده شده باشد، و به تقدير «أ يكون منك ان تذر موسى و ان يذرك ...» سنقتل: حجازيان
به تخفيف و ديگران به تشديد خواندهاند و معناى قرائت دوم تكثير است.
پس از ايمان ساحران، اشراف قوم بمنظور تحريك فرعون گفتند: آيا موسى و
قومش را زنده ميگذارى كه با تو مخالفت كنند و مردم را بمخالفت تو وادارند، تا زمام
حكومت را از كف تو بيرون آوردن و كشور را بفساد بكشند؟ برخى گويند: يعنى با پرستش
غير از تو و دعوت مردم بمخالفت، در روى زمين فساد كنند. برخى گويند:
يعنى بوسيله قدرتى كه بدست مىآوردند و بردن بنى اسرائيل، كشور را
بفساد بكشند.
از ابن عباس است روايت است كه با ايمان ساحران شصت هزار نفر از بنى
اسرائيل ايمان آوردند.
(وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ): حسن گويد: مردم
فرعون را پرستش ميكردند و فرعون بتها را. منظور مردم از پرستش بتها تقرب بفرعون
بود. سدى گويند: او گاو را پرستش ميكرد. در روايت است كه مردم را نيز به پرستش گاو
امر ميكرد. به همين جهت بود كه سامرى هم براى مردم گوسالهاى ساخت و گفت: اين است
خداى شما و خداى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 216