نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 195
به آنها دستور داد كه ايمان بياورند. پس
زنگار دل در مرحله اول معلول نافرمانى آنها و در مرحله دوم معلول امر خداست. از
اينرو مىگويد: ما دل كافران را زنگارگون مىكنيم و مهر مىزنيم. اين قول از جعفر
بن حرب و بلخى است. اين تشبيه در «كاف» نهفته است. يعنى ايمان نياوردن ايشان درست
مثل مهرى است كه بر دل كافران خورده است.
برخى گويند: يعنى همانطورى كه خبر بى ايمانى آنها را براى شما بيان
كرديم، بالطبع به فرشتگان نيز مىفهمانيم.
(وَ ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ):
هيچيك از آنهايى كه بهلاك رسيدند، به عهد خويش وفا نمىكردند. ممكن است مقصود از
اين عهد، عهد الهى باشد، چه عقلها بر اينند كه شكر منعم و طاعت محسن و ترك كارهاى
زشت واجب و لازم است. حسن گويد:
ممكن است اين عهد همان باشد كه بوسيله انبيا از مردم گرفته شده است
كه خدا را پرستش كنند و شرك نياورند.
(وَ إِنْ وَجَدْنا أَكْثَرَهُمْ لَفاسِقِينَ):
لام و «ان» هر دو براى تاكيد هستند. يعنى بيشتر آنها را عهد شكن يافتيم.
ممكن است گفته شود: همه آنها فاسق و بعبارت ديگر عهد شكن بودند. چرا
مىفرمايد: بيشتر آنها؟
پاسخ اين است كه لازم نيست كافر در همه كارهايش منحرف و گمراه باشد.
بسيارند افراد كافى كه در كارهاى خود عادل و وظيفه شناس هستند و بر طبق راه و رسم
دينى خود عمل مىكنند. پس مقصود اين است كه بيشتر آنها در عين اينكه كافر هستند،
حتى از دين خود هم چنان كه بايد، اطاعت نمىكنند، عهد شكنى مىكنند و به وعدهها
وفا نمىكنند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 195