نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 131
جبائى گويد: يعنى تخت قدرت خود را برافراشت.
فراء و جماعتى گويند:
يعنى سپس اراده آفرينش عرش كرد. قاضى نيز همين قول را برگزيده است وى
گويد:
«ثم» دلالت دارد بر اينكه آفرينش عرش بعد از آفرينش آسمان است. و از
مالك بن انس روايت است كه استواء مجهول نيست لكن چگونگى آن مجهول و سؤال از آن
بدعت است. ابو حنيفه مىگفت: اين جمله را تفسير نكنيد!(
يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً):
روز و شب بدنبال يكديگر فرا مىرسند.
خداوند روز را به پرده سياه شب مىپوشاند و همچنين پرده سفيد روز را
بر ظلمت شب مىگستراند. اين تعاقب روز و شب، همواره با سرعت هر چه بيشتر ادامه
دارد و همچون دوسمند تيز تك در تعقيب يكديگر هستند. اين مطلب را در جاى ديگر
اينطور بيان مىكند:(يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهارِ
وَ يُكَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّيْلِ) (زمر 5: شب را بر
روز مىپوشاند و روز را بر شب)( وَ الشَّمْسَ وَ
الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ):
خورشيد و ماه و ستارگان در مدار خويش، سر بفرمان خداوند هستند و مىچرخند.
(أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ):
در اينجا ميان خلقت و امر تفصيل ميدهد، زيرا فايده آنها مختلف است. مقصود از خلقت،
پديد آورى و مقصود از امر، اين است كه هر چه بخواهد و بپسندد، در ميان آفريدگان
حكم مىكند.
(تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ):
او همواره در عظمت لا يتناهى خداوندى باقى و برقرار است و جهانيان را خالق و مالك
و سرور است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 131