نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 117
پروردگارا ما را با ستمكاران قرار مده. سپس
انبياء و ائمه رو بجانب اهل دوزخ كرده، بمنظور ملامت آنها مىفرمايند: «سلك جمعيت
شما و تكبر شما، برايتان سودمند نيفتاد. شما اين گروه ناتوان را تحقير مىكرديد و
نقش و نگار زندگى دنياى خود را برخ آنها مىكشيديد» آن گاه رو بجانب همراهان
ناتوان خود كرده، مىفرمايند: اكنون باذن خدا داخل بهشت شويد. شما را ترسى و غمى
نيست. مؤيد اين روايت، روايتى است كه عمر بن شيبه و ديگران نقل كردهاند كه: على ع
قسمت كننده بهشت و دوزخ است و نيز روايت كرده است كه پيامبر ص به على فرمود: گويى
ترا در روز قيامت مىنگرم كه عصايى بكف دارى. قومى را به بهشت و قومى را بدوزخ
مىرانى، ابو القاسم حسكانى- مرفوعا- نقل كرده است كه: اصبغ بن نباته گفت: در حضور
على ع نشسته بودم.
(ابن الكوا) شرفياب شد و از اين آيه پرسيد، فرمود: واى بر تو! ما در
روز قيامت ميان بهشت و دوزخ مىايستيم. ما ياران خود را به سيمايشان مىشناسيم و
آنها را داخل بهشت مىكنيم و دشمنان خود را به سيمايشان مىشناسيم و داخل جهنم
مىكنيم.
(يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ):
رجالى كه بر اعراف هستند، اهل بهشت را در سيماى اطاعت كنندگان و اهل دوزخ را در
سيماى بدكاران مىشناسند.
مردمى كه بر اعراف هستند، اهل بهشت را ندا مىكنند كه. سلام بر شما و
بدينترتيب به آنها تبريك مىگويند و به نعمتى كه خداوند به آنها بخشيده است، اظهار
شادى مىكنند. ابن عباس و ابن مسعود و حسن و قتاده گويند: اين سخن را هنگامى
مىگويند، كه هنوز داخل بهشت نشدهاند، ولى نااميد هم نيستند و اميدوارند كه داخل
خواهند شد. برخى گويند: اين طمع و اميد، از آن طمعها و اميدهاى حتمى است. چنان كه
ابراهيم (ع) مىفرمود:(وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ
لِي خَطِيئَتِي) (شعراء 83:
خدايى كه طمع دارم گناهم را بيامرزد) اين قول از حسن و ابو على جبائى
است.[1]