(مَنْ تَكُونُ لَهُ): «من» مبتداست و خبر آن
«تكون» يعنى: كداميك از ما برايش خانه آخرت است؟ و در اين صورت «تعلمون» معلق شده
است. ممكن است موصوله و مفعول «تعلمون» باشد.
مقصود
قبلا مردم را دستور داده بود كه او را اطاعت كنند و آنها را به اين
كار تشويق كرده بود. در اينجا بيان كرد كه امر به طاعت بخاطر نياز او نيست. او
برتر از اين است كه سود يا زيانى به او برسد. مىفرمايد:
(وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ):
خالق و سرور تو از كردار بندگان بىنياز است.
طاعت ايشان وى را سودى و معصيت ايشان وى را زيانى نرساند، زيرا كسى
كه از چيزى بىنياز است، هستى و نيستى و درستى و نادرستى آن برايش يكسان است. او
به بندگانش نعمت مىبخشد. مقصود اين است كه خداوند با اينكه از بندگانش بىنياز
است به آنها نعمت مىبخشد و نعمتهاى او هر چند بسيارند از ملك بىنيازى او چيزى كم
نمىكنند. سپس درباره قدرت خويش مىفرمايد: