نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 124
بيان آيه 61- 62
قرائت
حمزه «توفاه» خوانده و ديگران «توفته». قرائت اول بخاطر اين است كه
فاعل مؤنث غير حقيقى است.
مقصود
اكنون خداوند در باره قدرت كامله خود مىفرمايد:
(وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ):
او فوق بندگان و بر سر ايشان مقتدر و تواناست.
فوق بودن خداوند، از لحاظ مقام و عظمت است، نه اينكه او فوق مكانى
است. فوق به اين معنى از صفات جسم است و خدا از جسم بودن منزه است. مثل(يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)
(فتح 10: دست خدا بالاى دستهاى ايشان است) منظور اين است كه خداوند از ايشان
قوىتر و نيرومندتر است. نظير اين تعبيرات، در محاورات عرفى هم هست. مثلا گفته
ميشود: حكم فلان كس ما فوق حكمهاست. يعنى نافذتر است. يا اينكه او در علم و بخشش
فوق ديگران است. يعنى عالمتر و بخشندهتر است. بهر صورت هر جا در مورد خداوند فوق
بودن استعمال شود، مقصود برتر بودن اوست.
(وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً):
او خدايى است كه فرشتگانى بسوى شما مىفرستد كه اعمال شما را ثبت و ضبط كنند. اين
كار براى بندگان لطف است، زيرا موجب ميشود كه از گناهان اجتناب كنند.[1](
حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا):
تا اينكه هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، فرستادگان ما كه معاونان ملك الموت
هستند، روح شما را قبض مىكنند. ابن عباس و حسن و قتاده گويند: فرستادگان، روح را
به امر وى مىستانند.