نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 95
بيان آيه 59
لغت
نقم: انكار. فعل آن بصورت «نقَم ينقم» و «نقم ينقم» استعمال شده، لكن
مشهورتر است. عبد الله بن قيس گويد:
ما نقموا من بنى امية الا
انهم يحلمون ان غضبوا
يعنى: كار بنى اميه را مورد انكار قرار ندادند مگر بخاطر اينكه آنها
بوقت غضب بردبارى مىكنند.
علت اينكه: كيفر را «نقمت» گويند اين است كه در مقابل عمل منكر، واجب
است.
اعراب
(أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ):
در محل نصب و عطف بر مستثنى است. يعنى «هل تنقمون منا الا ايماننا و فسقكم»
شأن نزول
گويند: جمعى از يهوديان نزد پيامبر گرامى آمده، از او پرسيدند كه به كداميك
از پيامبران خدا ايمان دارد. فرمود: بخدا و قرآن و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و
اسحاق و ... نازل شده است ايمان دارم و در برابر خداوند تسليم. وقتى كه نام عيسى
را برد، گفتند:
- بخدا، اهل هيچ دينى را در امور دنيا و آخرت، گمراهتر از شما
نديدهايم و هيچ دينى بدتر از دين شما نيست.
به همين مناسبت، اين آيه و آيات بعد آن نازل گرديد.
مقصود
اكنون خداوند، پيامبر خود را امر مىكند كه با ايشان ببحث پردازد. از
اينرو
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 95