responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 7  صفحه : 95

بيان آيه 59

لغت‌

نقم: انكار. فعل آن بصورت «نقَم ينقم» و «نقم ينقم» استعمال شده، لكن مشهورتر است. عبد الله بن قيس گويد:

ما نقموا من بنى امية الا

انهم يحلمون ان غضبوا

يعنى: كار بنى اميه را مورد انكار قرار ندادند مگر بخاطر اينكه آنها بوقت غضب بردبارى مى‌كنند.

علت اينكه: كيفر را «نقمت» گويند اين است كه در مقابل عمل منكر، واجب است.

اعراب‌

(أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ‌): در محل نصب و عطف بر مستثنى است. يعنى «هل تنقمون منا الا ايماننا و فسقكم»

شأن نزول‌

گويند: جمعى از يهوديان نزد پيامبر گرامى آمده، از او پرسيدند كه به كداميك از پيامبران خدا ايمان دارد. فرمود: بخدا و قرآن و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و ... نازل شده است ايمان دارم و در برابر خداوند تسليم. وقتى كه نام عيسى را برد، گفتند:

- بخدا، اهل هيچ دينى را در امور دنيا و آخرت، گمراه‌تر از شما نديده‌ايم و هيچ دينى بدتر از دين شما نيست.

به همين مناسبت، اين آيه و آيات بعد آن نازل گرديد.

مقصود

اكنون خداوند، پيامبر خود را امر مى‌كند كه با ايشان ببحث پردازد. از اينرو

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 7  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست