نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 22
بيان آيه 35
لغت
اتقوا: فعل امر از باب افتعال. مصدر آن اتقاء و در اصل به معناى
ايجاد مانع ميان دو چيز است. گويند: «اتقى السيف بالترس» يعنى بوسيله سپر جلو
شمشير را گرفت. يا اينكه «اتقوا الغريم بحقه» يعنى طلبكار از حقش مانع شدند. بنا
بر اين «اتقوا اللَّه» يعنى ميان خود و كيفر خداوند مانع ايجاد كنيد.
وسيله: واسطه نزديك شدن. شاعر عرب گويد:
ان الرجال لهم اليك وسيلة
ان يأخذوك تلجلجى و تحصنى
يعنى: مردان را بسوى تو وسيلهاى است. اگر ترا بگيرند لجاجت كن و خود
را نگهدار.
«وسل اليه» يعنى به او تقرب يافت. لبيد گويد:
«بلى
كل ذى راى الى اللَّه واسل»
يعنى آرى هر صاحب رايى به خدا نزديك است.
مقصود
از آنجا كه در آيات پيش حكم آدمكشى و فساد و ستيزهجويى را بيان كرده
بود، در اين آيه به موعظه و امر به تقوى پرداخته، فرمود:
(وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ):
حسن و مجاهد و عطا و سدى و ... گويند: يعنى بوسيله طاعات، طلب قرب به خدا كنيد.
گويى مىفرمايد كارى كنيد كه سبب خشنودى خدا باشد و شما را بحضرتش نزديك سازد. عطا
نيز گويد: «وسيله» عاليترين درجات بهشت است. از پيامبر گرامى است كه: «براى من از
خداوند «وسيله» را مسألت كنيد كه درجهاى است در بهشت كه تنها يكى از بندگان خدا
به آنجا مىرسد و من اميدوارم كه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 22