(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ): در باره اين جمله سه قول است:
1- اى كسانى كه بوسيله اقرار بخدا و رسول، ايمان ظاهرى آوردهايد، در
باطن نيز ايمان بياوريد تا ظاهر و باطن شما با هم موافق باشند. اين معنى صحيح و
مورد اعتماد است. خطاب متوجه منافقانى است كه بر خلاف عقيده باطنى خود سخن
مىگفتند-( وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ
الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ): اى مردمى كه بظاهر ايمان
آوردهايد باطناً نيز بخدا و رسول و قرآن و كتابهاى آسمانى پيشين ايمان بياوريد.
2- خطاب، در حقيقت متوجه مؤمنان است و مقصود كسانى است كه ظاهراً و
باطناً ايمان آوردهاند و منظور اين است كه: در آينده نيز بر اين ايمان استوار
بمانيد و از آن جدا مشويد. اين قول از حسن و مختار جبايى است. وى گويد: ايمان- كه
به معناى تصديق است- باقى نمىماند، بلكه دوام آن به اين است كه انسان در همه حال،
آن را تجديد كند.
3- خطاب، به اهل كتاب است. آنها امر شدهاند كه به پيامبر اسلام و
قرآن ايمان
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 93