نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 305
بيان آيه 94
قرائت
اهل كوفه، بجز عاصم در هر دو مورد «فتثبتوا» و ديگران «فتبينوا»
خواندهاند. ابو على گويد: وجه قرائت اول اين است كه تثبت بر خلاف اقدام و بمعناى
تانى و ملايمت است كه مناسب اين مورد مىباشد. وجه قرائت دوم اين است كه تبين گاهى
از تثبت، محكمتر است. چنان كه وارد شده: «التبين من اللَّه و العجلة من الشيطان»
يعنى دقت در كارها از جانب خداوند و عجله از جانب شيطان است. در اين جمله، تبين و
عجله در مقابل يكديگر قرار گرفتهاند و اين خود دليل اين است كه تبين و تثبت، به
يكديگر نزديك هستند. شاعر اين كلمه را به معناى توقف و زجر بكار برده است:
ازيد مناة توعد يا بن تيم
تبين اين تاه بك الوعيد
يعنى اى پسر تيم، آيا زيد منات را بيم مىدهى، توقف كن و ببين كه بيم
دادن در كجا ترا گمراه كرده است؟
شاميان و اهل مدينه و حمزه و خلف «السلم» را بدون الف و ديگران
«السلام» را به الف خواندهاند و از عاصم «السلم» بكسر سين روايت شده است.
ابو على گويد: قرائت «السلام» بنا به دو احتمال است: يكى اينكه
بمعناى تحيت و درود باشد. يعنى هر كس شما را به رسم مسلمانان تحيت گويد و سلام
كند، مگوييد:
از روى ترس است، بلكه شمشير را از او بگردانيد. ديگر اينكه: به كسى
كه با شما جنگ نمىكند مگوييد: مؤمن نيست. ابو الحسن گويد: وقتى كه گويند: «فلان
سلام» منظور اين است كه با كسى آميزش ندارد و از مردم بركنار است. و قرائت «السلم»
بمعناى انقياد و مسالمت است نسبت به مسلمانان. نظير:(وَ أَلْقَوْا إِلَى اللَّهِ يَوْمَئِذٍ السَّلَمَ)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 305