نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 110
بيان آيه 26 27 28
اعراب
در لام(لِيُبَيِّنَ لَكُمْ) سه قول است: 1- يريد اللَّه لان يبين لكم و معناى «ان» استقبال است
2- لام آمده است براى اينكه از ما بعد آن اراده مصدر شده است يعنى «لارادة البيان»
3- يريد اللَّه لما يريد ليبين.
لكن هيچيك از اينها صحيح نيست بلكه مفعول آن محذوف است يعنى: يريد
اللَّه تبصيركم ليبين لكم و ...
مقصود
پس از آن كه خداوند ازدواجهاى حلال و حرام را شرح داد، مىفرمايد
اين احكام بخاطر مصالح و منافع بندگان است.
(يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ):
اراده خداوند اين است كه احكام دين و دنيا و امور معاش و معاد شما را بيان كند.
(وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ): در اين باره دو قول است:
1- خداوند مىخواهد شما را به راه گذشتگان كه اهل حق بودهاند هدايت
كند تا بايشان اقتدا كنيد و آثار آنها را پيروى كنيد كه صلاح شما در آن است.
2- خداوند مىخواهد سنت گذشتگانى كه اهل حق و باطل بودهاند براى شما
روشن سازد تا به روش آنها بصيرت پيدا كنيد و از طريقه آنها اجتناب نماييد.
(وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ): توبه شما را
بپذيرد. يعنى شما را بتوبه دعوت مىكند و ترغيب مىكند كه براه توبه داخل شويد. از
اين آيه استفاده مىشود كه مسلك جبرى مذهبان باطل است، چه معناى آن اين است كه
خداوند فقط خير و صلاح بندگان مىخواهد[1]
[1]- جبريان، همان اشاعره هستند. بنا بر مسلك جبر، انسان، موجود
دست و پا بستهاى( است كه تسليم محض و آلت اجراى اراده خداوند است و از خود
هيچگونه اختيارى ندارد.
بنا بر اين، انسان مسئول اعمال بد خود نيست، همانطورى كه
اعمال نيكوى او نيز ارزشى ندارد.
لكن ما معتقديم كه: انسان از آزادى اراده و اختيار، برخوردار
است. بنا بر اين در برابر كار هاى بد خويش، مسئول و در برابر كردارهاى پسنديده خود
ممدوح و ماجور است. اين عقيده، ملهم از تعليمات قرآن و پيامبر گرامى و ائمه بزرگوار
است. آيه بالا يكى از دلايل متقن بر ابطال مسلك جبر است، زيرا توبه كردن، از كسى
صحيح است كه در كردار خود آزادى و اختيارى داشته باشد. بعلاوه، آيه مفيد اين است
كه خداوند فقط، خير انسان را مىخواهد و كسى را به بدى و گناه، اجبار نمىكند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 110