نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 83
بيان آيه 50 51
لغت:
فرق بين تصديق و تقليد اينست كه تصديق فقط در موردى خواهد بود كه بر
تصديق كننده با برهان و دليل ثابت شده باشد و تقليد غير برهانى ميباشد و از اينرو
ما مقلد پيامبر 6 نيستيم و گر چه مصدق او هستيم.
احلال كارى: آزاد كردن و مجاز كردن آنكار به اينكه آن را خوبش بداند
و تحريم منع از كارى به اينكه او را زشت بشمرد.
استقامت: راست بودن، خلاف اعوجاج و كژى.
اعراب:
مصدقاً منصوب است و حال براى جئتكم (آمد شما را در حالى كه تصديق
كنندهام) و به هيچ وجه عطف نيست چون گفته(لِما بَيْنَ
يَدَيَّ) و نگفته «لما بين يديه».
ابو عبيده گويد: مراد از «بعض» در(بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ) كل ميباشد و اين قول از دو
وجه مردود است:
1- بعض بمعنى كل نميباشد.
2- جايز نيست كه همه محرمات حلال شود زيرا همه محرمات شامل دروغ و
زنا و ظلم و قتل ... هم ميشود.
تفسير:
(مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَ):
(تصديق كنندهام آنچه برابر منست) يعنى آنچه قبل از من كه عبارت است از تورات و
بشارات او درباره من و انبياء قبل از من.
(وَ لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ): (و تا حلال گردانم براى شما بعض چيزهايى را كه بر شما حرام شده)
گفتهاند چيزهايى كه عيسى حلال كرد عبارتست
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 83