نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 204
بيان آيه 111- 112
مورد و شأن نزول:
مقاتل گويد: سران يهود مثل كعب و ابى رافع و ابى ياسر و كنانه و ابن
صوريا به مؤمنان خود مثل عبد اللَّه بن سلام و اصحاب او كه اسلام را پذيرفته بودند
طعن و سرزنش كردند پس اين آيه آمد:
معنى و مقصود:
(لَنْ يَضُرُّوكُمْ): خداوند مؤمنان را وعده داد
كه: منصور و پيروز خواهند بود و اهل كتاب بر ايشان قدرت پيدا نخواهند كرد و از
ايشان ضررى بآنها نخواهد رسيد مگر اذيت و رنجى ناچيز از زبان ايشان. درباره معنى
اين اذيت اندك «اذى» اختلاف شده بعضى گفتهاند همان دروغ بستن بخدا و تحريف كتاب
الهى است و بعضى گفتهاند كلامهاى گزندهاى بوده كه به مؤمنان ميگفتند.
(وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ): «اگر اذيت آنها از
زبان تجاوز كند و بچنگ بكشد».
(يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ): «منهزم خواهند شد».
(ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ): بواسطه كفرشان «يارى
نخواهند شد».
در اين آيه دلالتى است بر صحت نبوت پيغمبر ما 6 زيرا آنچه خبر داده
بى كم و كاست واقع شده زيرا يهود مدينه از بنى قريظه و بنى المصطلق و بنى قينقاع و
يهود خيبر كه با پيغمبر اكرم و مسلمين جنگيدند نتوانستند در برابر آنها پايدارى
نمايند و شكست خورده پراكنده گشتند و به مسلمين از ايشان رنجى جز دشنام نرسيد.
(ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ)-
ذلت بر ايشان ثابت خواهد بود و احاطه خواهد داشت.
و ضرب بمعنى (خيمه) زدن است و در اينجا بطور استعاره بكار رفته زيرا
همانطور كه خيمه سرپا و ثابت مىايستد ذلت هم بر ايشان ثابت خواهد بود (از ابى
مسلم)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 204