نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 192
بيان آيه 104
لغت:
امة مشتق از امّ بمعنى قصد و به 8 معنى بكار ميرود:
1- جماعت 2- پيروى انبياء چون بر مقصد و هدف واحد اجتماع دارند 3-
قدرت چون جماعت بقدرت ميگرايد 4- دين و ملت مثل قول خداى تعالى(إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ) 5-
حين و زمان چنان كه در آيه ديگر ميفرمايد:(وَ ادَّكَرَ
بَعْدَ أُمَّةٍ) يعنى پس از مدتى متذكر شد 6- قامت و اندام: رجل حسن الامه- يعنى حسن
القامة يعنى خوش اندام 7- نعمت 8- ام يعنى مادر.
اعراب:
من «در منكم» براى تبعيض است يعنى بعض شما بايد امر بمعروف كنند و
نهى از منكر زيرا اين دو واجب كفايى است و با انجام دادن عدهاى از گردن ديگران
ساقط است و كسى كه قائل بواجب عينى بودن اين دو است من اينجا را براى تبيين
مىداند.
تفسير:
(وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ):
(بايد جماعتى از شما)( يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ): (به دين دعوت كنند)( وَ يَأْمُرُونَ
بِالْمَعْرُوفِ): (امر باطاعت كنند)( وَ يَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنْكَرِ): (نهى از معصيت نمايند)( أُولئِكَ هُمُ
الْمُفْلِحُونَ): (اينهايند كه رستگارند) در معنى معروف و منكر چند قول ذكر
كردهاند:
1- هر چه را خدا و رسول او امر فرمودهاند معروف است و هر چه را نهى
كردهاند منكر ميباشد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 192