نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 165
خواست كه اين تحريم را امضاء كند پس خداوند
آن را بر فرزندانش حرام كرد (از حسن) 3- گفتهاند كه كبد و كليه و پيه را بر خود
حرام كرد (مگر پيه پشت گرده را) (از عكرمه) درباره اينكه چگونه بر خود حرام كرده
اختلاف است: 1- با اجتهاد و تشخيص 2- با نذر 3- با نص و امر خدا 4- حرام كرد مثل
زاهدانى كه لذايذ را بعنوان استفاده از مذاق دين بر خود حرام ميكنند.
(مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ)-
يعنى همه طعامها قبل از آمدن توراة بر بنى اسرائيل حلال بود و تورات تحريم بعضى
چيزها را كه بر بنى اسرائيل حلال بود در بر داشت. در باره چيزهايى كه پس از نزول
تورات حرام شده اقوالى است:
1- چيزهايى كه قبل از تورات بنى اسرائيل به پيروى از يعقوب بر خود
حرام كرده بودند 2- خداوند در تورات حرام نكرده بود لكن پس از تورات حرام كرد
بواسطه ظلم و كفر ايشان. و رسم چنين بود كه وقتى بنى اسرائيل گناهى بزرگ ميكردند
خداوند غذايى لذيذ بر ايشان حرام مىنمود و عذاب مرگ بر ايشان ميباريد و اشاره
باين است آيه شريفه (و بر يهود حرام كرديم غذاهاى لذيذى كه بر ايشان حلال بود)- از
كلبى 3- هيچكدام از اينها در تورات بر ايشان حرام نشده بود بلكه خودشان براى اقتداء
بپدر بر خود حرام كردند و بعد تحريم را نسبت بخدا دادند (از ضحاك) و خداوند آنها
را تكذيب فرمود كه: بگو اى محمد 6:
(فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها)-
تورات را بياوريد و بخوانيد تا معلوم شود كه مطلب آنست كه من گفتم نه آنچه شما
گوييد.
(إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ)- اگر در ادعاى خود
راستگوييد- قرآن با يهود بخود تورات احتجاج فرموده و امر كرده آن را بياورند و
بخوانند كه در تورات است كه آنها بر انبياء حلال بود و فقط يعقوب آنها را بر خود
حرام كرده بود. و يهود با اين دعوت قرآن جرأت آوردن تورات نكردند زيرا ميدانستند كه
پيغمبر بر تورات عالم است و راست ميگويد و خودشان دروغگويند و اين مطلب دليلى روشن
است بر نبوة نبى ما محمد
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 165