نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 127
بكسى كه دين شما (اسلام) را پيروى كند و
قبول و تصديق نداشته باشيد كه باحدى داده شده باشد مثل دينى كه بشما داده شده است
زيرا كه پيامبرى پس از پيامبر شما نخواهد بود و دينى پس از دين شما نخواهد آمد تا
روز قيامت و باور نكنيد كه احدى را عليه شما دليل و حجتى در نزد حق باشد زيرا دين
شما بهترين اديان است و هدايت همانا هدايت الهى است و فضل و بخشش بدست خداست ...
بنا بر اين معنى تمام آيه خطاب بمؤمنين است كه از طرف خداوند متعال در موقعى كه
يهود مكر و تلبيس بكار بردند نازل شد تا مؤمنان نلغزند. و دليل اين معنى قول ضحاك
است كه يهود گفتند ما با مخالفين دين خود نزد حق احتجاج خواهيم كرد. و خداوند در
اين آيه بيان فرموده كه آنها مغلوب و كوبيده خواهند بود و مؤمنان غالب خواهند شد.
(قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ)
(يعنى بگو نبوت بدست خداست) و گفتهاند يعنى آيات و دلايلى كه به پيامبر و پيروانش
داده شده.
و گفتهاند يعنى نعمتهاى دين و دنيا و «بيد اللَّه» يعنى در ملك
خداست و اوست قادر باعطاء آن و عالم است به محلى كه مستحق و شايسته آن ميباشد.
(يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ): در اين آيه دلالت است كه
نبوت استحقاقى نيست و همچنين امامت زيرا خداوند آنها را بخواست خود معلق و مشروط
كرده.
(وَ اللَّهُ واسِعٌ): (رحمت خدا وسيع و جود او
بسيار است) و گفتهاند مقدورات او وسيع است هر چه بخواهد انجام ميدهد.
(عَلِيمٌ): بمصالح خلق است و گفتهاند يعنى ميداند
كه چه كسى را پيغمبر كند.
(يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ
الْعَظِيمِ): تفسير آن در سوره بقره گذشت (در بين آيههاى 100 تا 110).
و در اين آيات معجزهاى آشكار براى پيغمبر ما وجود دارد زيرا در آن
از باطن و پنهانىهايى از كفار و قوم خبر داده كه جز علام الغيوب از آن خبر ندارد
و هم در آن دفع كيدها و مكرهاى آنهاست و هم لطفى نسبت بمؤمنان است كه ايشان را بر
عقايدشان ثابت نگه ميدارد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 127