نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 124
بيان آيه 72 تا 74
لغت:
طائفه: يعنى جماعت و در اصل اين لغت دو قول است:
1- طائفه در اصل مثل رفعت و بلندى است كه شأن آن گردش دور شهرها است
در سفرى كه بر آن اجتماع واقع ميشود.
2- جماعتى كه از آنها حلقهاى تشكيل گردد كه برگرد آن حلقه طواف و
دور زده شود.
وجه النهار: اول روز وجه خوانده شده چون اولين قسمتى است از روز كه
با انسان مواجه ميشود چنان كه به اول جامه وجه جامه گفته شود و گفتهاند از اينرو
اول روز را وجه روز خواندهاند كه مثل وجه انسان اشرف و بهترين قسمت روز است.
شأن نزول:
حسن و سدى گويند: 12 نفر از احبار يهود خيبر و عرينه با هم توطئه
كردند كه اول صبح اظهار اسلام كنند با زبان نه ايمان قلبى و آخر روز از آن برگردند
و اظهار كفر نمايند و بگويند علت بازگشت ما از اسلام اين بود كه در كتب خود جستجو
كرديم و با دانشمندان خويش هم گفته و مشاوره نموديم و دانستيم كه محمد 6 پيامبر
موعود در تورات نيست و در نتيجه كذب و بطلان او بر ما معلوم گشت و غرضشان اين بود
كه با اينكار در دل اصحاب محمد 6 دو دلى پديد آيد و گويند اينها كه اهل كتابند و
داناتر از ما هستند حق را بهتر ميشناسند و در نتيجه از دين او بدين ما باز خواهند
گشت- مجاهد و مقاتل گويند اين مطلب و آيه درباره قبله بود كه چون قبله اسلام از
بيت المقدس بكعبه برگشت بر يهود گران آمد. كعب الاشراف يهودى بياران يهودى خود گفت
اول صبح بمحمد اظهار ايمان كنيد و با او نماز گزاريد و آخر روز از وى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 124