نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 116
(مُسْلِماً) (و بر
دين اسلام بود).
(وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ) (و
مشرك نبود). گفتهاند كه اين آيه متضمن اين معنى است كه دين يهود و نصارى شرك است
و گفتهاند كه معنى اينست كه چنان كه اعراب مشرك ادعا مىكنند ابراهيم مشرك نبود.
(إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ)-
(سزاوارترين مردم بنصرت ابراهيم) با استدلال و علم يا با كمك اقتصادى و پولى.( لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ)- (آنانند كه او را
پيروى كردند) در زمان خود و او را با يارى بر ضد دشمن كمك كردند تا دينش آشكارا و
غالب گشت.
(وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا):
(و اين پيامبر و كسانى كه به وى ايمان آوردند) نصرت او را از آن جهت كه بر حق است
به علم و استدلال به عهده ميگيرند و دامن او را از هر عيبى برى ميدارند و پاك
ميسازند. مراد اينست كه اينها كسانى هستند كه سزاوار است بايشان گفته شود بر دين
ابراهيم ميباشيد و نسبت باو ولايت دارند (يا ابراهيم بر آنها ولايت دارد.)( وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ):
(خداوند ولىّ مؤمنان است) زيرا نصرت آنها را به عهده دارد و مؤمن ولىّ خداست بعين
همين معنى، يعنى چون او را يارى ميكند ولىّ اوست و اينكه فقط اسم پيغمبر اكرم را
در قرآن جداگانه برده است براى تعظيم قدر و مقام امر و بزرگداشت اوست چنان كه قبلا
گذشت كه جبرئيل و ميكائيل را جداگانه نام برده.
و گفتهاند اسم او را ذكر كرده براى اينكه او را داخل در ولايت (و
اولويّت) بابراهيم بنمايد و ضمير صله و الذين آمنوا باو برگردد يعنى اين پيامبر و
مؤمنان بوى.
و در اين آيه دليل است كه ولايت با پيامبر بوسيله دين و ايمان باو
ثابت ميشود نه با نسب و مؤيد آن فرمايش امير مؤمنان (ع) است كه فرمود:
اولى و سزاوارترين مردم بانبياء عالمترين ايشان است بدين و احكام
آنان. و بعد همين آيه را تلاوت كرد و نيز فرمود:
همانا ولىّ محمد 6 كسى است كه از او اطاعت كند اگر چه نسبتش از او
دور باشد و همانا
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 116