نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 73
«واقدى» ميگويد: منظور از «قرض نيكو» اينست
كه آن را براى خدا و از روى كمال خرسندى خاطر بدهد.
بعضى گفتهاند كه در انفاق، سخت نباشد و با خوش رويى آن را بدهد.
بهتر اينست كه «قرض حسن» را بمعناى جامع همه اين معانى دانست زيرا
بين اين معانى تنافر و ناسازگارى نيست.
(فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثِيرَةً)
يعنى خداوند آن را بيفزايد بآن مقدار كه جز خودش كسى نداند مانند آيه كريمه:(وَ يُؤْتِ)[1]( مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً)
(ميدهد از طرف خود پاداشى بزرگ) اين وجه را «حسن» و «سدى» گفتهاند.
از امام صادق 7 نقل شده است كه وقتى آيه(مَنْ جاءَ)[2]( بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها)
(كسى كه كارى نيك انجام دهد پس براى اوست پاداش بهتر از آن) نازل شد رسول اكرم
گفت: پروردگارا بر پاداش خود بيفزا، پس خداوند اين آيه را فرستاد:(مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ)[3](
فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها) (كسى كه كار نيكى انجام دهد
خداوند ده برابر آن را پاداش ميدهد) باز رسول اكرم عرضه داشت خدايا بيفزا: و اين
آيات نازل شد:( مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ ...) و
«كثيراً» يعنى آن مقدارى كه بشمار نميآيد و جز خدا كسى اندازه آن را نميداند.
(وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ)
يعنى خدا گاهى روزى را از بعضى مردم ميگيرد و زندگى را بر آنان سخت ميگرداند ولى
بر مردمى ديگر روزى را زياد كرده و بآنان وسعت و گشايش زندگى عنايت مينمايد (حسن و
ابن زيد) بعضى گفتهاند يعنى خداوند صدقات را گرفته و پاداش آن را فراوان ميدهد يا
در دنيا و بصورت فورى و يا در آخرت و در آينده دورتر و يا در هر دو (اصم و زجاج)
بعضى ديگر «يقبض» را گرفتن روزى بمرگ كسى و (يبسط) را گشايش دادن در روزى ورثه او
معنا كردهاند.