نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 45
بيان آيه 236
شرح لغات:
موسع: كسى كه از نظر ثروت و مال بىنياز و در سعه است.
مقتر: تنگدست.
تفسير:
سپس خداوند در اين آيه حكم طلاق زنان قبل از آميزش و دست زدن به آنها
يا مهر قرار دادن بيان ميكند.
(لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ
تَمَسُّوهُنَّ): براى اينكه كسى توهم نكند كه در اين حال يعنى قبل از دست يافتن
طلاق جائز نيست اين آيه حكم جواز و مباح بودن آن را بيان ميكند.
(أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً):
يا قبل از آنكه مهر و صداق را مقرر و معين كنيد از اينكه جمله بعدى آيه با كلمه
«او» آمده بمعناى «يا» مىفهميم كه در صورت اول، مهر معين شده و فقط تماس و آميزش
صورت نگرفته است و الا اگر منظور جمع اين دو قسمت بود يعنى هم مهر معين نشده و هم
آميزش نشده باشد بايد با كلمه «و» قسمت دوم بيان ميشد.
بنا بر اين از آيه، حكم دو صورت معلوم ميشود.
1- مهر معين شده ولى تماس برقرار نشده 2- مهر معين نشده است و در هر
دو صورت طلاق جائز است.
سؤال:
چرا قيد(ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ) (تا وقتى به آنها دست نيافتهايد) در جواز طلاق آمده با اينكه ميدانيم
چه عمل آميزشى صورت گرفته باشد و چه نگرفته باشد در هر دو صورت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 45