نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 233
مراد و منظور، روشن و معلوم باشد مانند آيه(إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً)[1]()
(خداوند به مردم اصلا ستم نمىكند) و مانند(إِنَّ اللَّهَ لا
يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ)[2]() (خدا بمقدار ذرهاى بكسى ستم نميكند) و امثال
اين آيات كه فهم آنها نياز به قرينه و دليلى ندارد و در مقابل آن متشابه است كه
بدون قرينه، مراد و مقصود از ظاهر آن معلوم نيست مانند آيه كريمه:(وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ)[3]
(خداوند او را دانسته گمراه كرد) و مسلماً مىدانيم كه معناى گمراه كردن در اين
آيه با گمراه كردن در آيه(وَ أَضَلَّهُمُ
السَّامِرِيُّ)[4]
(سامرى آنان را گمراه كرد) فرق دارد زيرا گمراه كردن سامرى كارى است زشت و قبيح در
حالى كه گمراه كردن خدا (بمعناى صحيح آن) چون از روى مصالح است امرى است نيكو.
همين تعريف براى محكم و متشابه است كه مجاهد مىگويد «محكم چيزى است كه معناى آن
با معناى ديگر اشتباه نشود و متشابه چيزى است كه معناى آن با معناى ديگرى اشتباه
شود.
و اشتباه در اين امور دينى مثل يكتاپرستى و نفى تشبيه و نفى ظلم واقع
مىشود چنان كه در مثل آيه(ثُمَّ اسْتَوى عَلَى
الْعَرْشِ)[5]() ممكن است معنا شود: «خدا بر عرش تكيه زده» كه خدا مانند شخصى كه بر
تخت مىنشيند بر عرش جلوس كرده باشد و ممكن است بمعناى غلبه و تسلط خدا بر عرش
باشد. و روشن است كه معناى اول درباره خدا غير ممكن است.
2- محكم، آياتى است كه آيات ديگر را نسخ مىكند و متشابه آيات نسخ
شده است (ابن عباس) 3- محكم، آياتى است كه تنها يك معنا مىتوان از آن بدست آورد
ولى «متشابه» آياتى است كه دو معنا يا بيشتر مىتواند داشته باشد. (از محمد بن
جعفر بن زبير و ابو على جبائى).
4- «محكم» آياتى است كه عبارات آنها تكرار نشده باشد و «متشابه»
آياتى