نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 164
بيان آيه 270
شرح لغات:
نذر: التزام بر انجام دادن عمل خير و نيك است بصورت معلق بودن بر
شرطى كه اگر حاصل شد او انجام دهد و از نظر فقهى، نذر منعقد نميشود مگر اينكه با
اين جمله بگويد: «للَّه على كذا» يعنى براى خداست بر عهده من چنين و منظور از
«چنين» آن عمل و فعلى است كه نذر كرده مثل طعام دادن به مسكين و يا به حج رفتن
مستحبى يا مانند آن. و به لفظ ديگر منعقد نميشود. و اصل كلمه «نذر» بمعناى خوف و
ترس است.
و «انذار» ترساندن و گفتن جاى دشمن است تا از آن دورى شود.
انصار: جمع «نصير» بمعناى كمك دهنده انسان در برابر دشمن.
تفسير:
باز در اين آيات تشويق به انفاق شده است.
(وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ)
يعنى انفاقاتى را كه خدا بر شما واجب كرده و شما انجام داده و انفاق نمودهايد و
بعضى گفتهاند يعنى آنچه در راه خير انفاق كردهايد چه واجب و چه مستحبّ.
(أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ) يا
آنچه را كه بر خود واجب نمودهايد از راه نذر و بدان وفا كرده و آن را بجا
آوردهايد مانند نماز و يا روزه يا صدقه و مانند آنها.
(فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ)
همانا خدا آن را ميداند يعنى به آنها پاداش ميدهد و دانستن خدا كنايه از جزاء و
پاداش دادن او است.
(وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ) و
براى ستمگران ياورانى نيست و مقصود از ستمكاران، كسانىاند كه صدقات و انفاقات و
نذرهاى آنها براى خدا نيست و بصورت صحيح انجام
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 164