نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 114
1- درباره اهل كتاب فقط كه از آنها «جزيه»
گرفته ميشد (از: حسن، قتاده و ضحاك) 2- درباره همه كفار ولى پس از آن با آيه قتال
نسخ شد (از سدى) 3- مراد اينست كه اگر كسى پس از جنگ وارد اسلام شد نگوئيد كه به
اكراه، اسلام را پذيرفته است زيرا پس از جنگ وقتى به ميل و رضاى خودش مسلمان شد
اسلامش درست است و او مجبور نبوده است (از: زجاج) 4- اين آيه درباره دستهاى معين
از انصار نازل شد همانطور كه از ابن عباس نقل كرديم.
5- هدف، دسته مخصوصى نيست بلكه بطور كلى معناى آيه اينست كه در دين
كه يك مسئله اعتقادى و قلبى است، اكراه و اجبار نميباشد و بنده، آزاد و مخير است و
اگر كسى را به گفتن شهادتين مجبور نمايند و او هم بگويد اين گفتن، دين نيست و
متقابلا كسى را مجبور كنند و كلمه كفر آميز بگويد، كافر نخواهد بود زيرا ايمان و
كفر مربوط بزبان نيست و به قلب و باطن بستگى دارد و مقصود از دين هم همان دين
معروف يعنى اسلام است يعنى دينى كه خدا، آن را برگزيده است.
(قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ)
ايمان از كفر و حق از باطل بوسيله دليلها و آيات زياد كه دلالت عقلى و نقلى دارند
و نيز به سبب معجزات كه بدست رسول اكرم آشكار شد واضح و روشن گرديد.
(فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ) در
معناى «طاغوت» 5 قول است:
1- شيطان: از مجاهد، قتاده و از حضرت صادق 7 نيز روايت شده
است.
2- كاهن: از سعيد بن جبير.
3- ساحر: از ابى العاليه.
4- طغيانگران از جن و انس.
5- بتها و بر آنچه غير از خدا مورد پرستش و عبادت قرار گيرد.
خلاصه و جامع همه اين معانى اينكه هر كس كافر شود به آنچه مخالف امر
و
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 114