نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 82
و امّا قرائت بفتح عين در يعذب و يوثق
روايتى از ابي قلابه وارد شده است گويد: براى من خواند كسى كه پيغمبر 6 براى او
قرائت كرده بود،( (فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ
وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ)) و مقصودش اينست كه عذاب نميشود
احدى عذاب شدن اين كافر را.
اگر بگوئيم كه آن كافر عينى و مسلم است يا عذاب كردن اين صنف از
كفّار است و ايشان كسانى هستند كه ياد شدهاند در آيه كريمه(
(لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ) ...) و اين اگر چه اطلاق دارد پس
بهتر اينست كه مراد و مقصود تقيه باشد، بجهت اينكه ما ميدانيم كه ابليس عذابش
سختتر و زندانش دشوارتر است از آن كافران.
و بعضى گفتهاند: يعنى كسى جز او بگناهان او مؤاخذه نميشود و تقديرش
اينست كه هيچكس معذّب بعذاب او نخواهد شد براى اينكه فقط او مستحق بعذاب اوست و
خداوند احدى را مؤاخذه بجرم و گناه ديگرى نميكند.
((يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ)) اى
آن چنان نفسى كه اطمينان شدهاى حسن و مجاهد گويند: بسبب ايمان آن چنان ايمانى كه
داراى يقين و تصديق بثواب و بعثت و اطمينان حقيقت ايمانست.
ابن زيد گويد: مطمئنّة ايمن شده به بشارت به بهشت در موقع مردن و در
روز قيامت.
كلبى و ابى روق گويند: مطمئنّه آنست كه صورتش سفيد و كتاب، و پرونده
عملش بدست راستش داده شود، پس در اين موقع است كه خاطر جمع شود.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 82