responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 27  صفحه : 256

سينه و قلب انسانى بعد از اضطراب شك در آن بسبب آن خنك مى‌شود، و براى همين خداوند تعالى توصيف به اينكه او متيقن است نميشود، سپس خداوند سبحان وعيد ديگرى را شروع كرد و از سرگرفت، و فرمود:

((لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ)) مقاتل گويد، بر قصد قسم، يعنى هنگامى كه جهنّم ظاهر شود پيش از آنكه داخل آن گردند.

((ثُمَّ لَتَرَوُنَّها)) يعنى بعد از آنكه داخل آن شدند آن را البته خواهند ديد( (عَيْنَ الْيَقِينِ)) يعنى، به چشم و ديده يقين چنانچه ميگويند حق اليقين و محض اليقين و معناى آن ثمّ لترونها بالمشاهده، يعنى سپس هر آينه البتّه آن را خواهيد ديد بمشاهده ديدگانتان آن گاه كه داخل آتش شده و بآن عذاب شديد.

((ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ)) آن گاه از آن نعمتهايى كه در دنيا داده شده بودند پرسيده ميشود.

مقاتل گويد، يعنى، كفّار مكّه در دنيا در خير و نعمت بودند، پس در روز قيامت سؤال ميشوند از شكر آنچه در آن بودند، زيرا وقتى غير خدا را پرستيدند و باو شرك ورزيدند شكر صاحب نعمت را كه خدا باشد بجا نياوردند، پس عذاب ميشوند براى ترك شكر و اين قول حسن است گويد:

سؤال از نعمت نميشود مگر اهل آتش و بيشتر از مفسّرين گفتند كه معنى اينست، سپس هر آينه سؤال ميشويد اى گروه مكلّفين از نعمت، قتاده گويد: البتّه خدا پرسنده است هر صاحب نعمتى را از آنچه بر او نعمت داده است.

سعيد بن جبير گويد: مراد از نعيم كه از آن پرسيده ميشود مأكول و

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 27  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست