responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 27  صفحه : 255

كردى يا تصدّق دادى پس گذشتى، اين روايت را مسلم در صحيح خود نقل كرده، سپس خداوند تعالى اين مطلب را برايشان رد كرد، و فرمود:

((كَلَّا)) يعنى امر آن چنان كه شايسته و سزاوار است كه بر آن تكاثر كنيد نيست، سپس ايشان را بيم داده و فرمود:

((سَوْفَ تَعْلَمُونَ)) بزودى ميدانيد، سپس اين را تأكيد نموده و تكرار فرمود، و گفت:

((ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ)) حسن و مقاتل گويند آن وعيد بعد وعيد بيم بعد از بيم است، هر آينه معناى سوف تعلمون بزودى ميدانيد عاقبت مباهات و تكاثر شما چيست آن گاه كه مرگ بشما فرود آمد.

زر بن حبيش از على 7 روايت نموده كه معناى آن سوف تعلمون فى الحشر است بزودى شما در حشر خواهيد دانست، گويد، ما هميشه در عذاب قبر شك ميكرديم تا اينكه‌( أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ) تا قول خدا( كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌) نازل شد، اراده فرمود، در قبر،( ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌) بعد البعث و روز قيامت.

و بعضى گفته‌اند: مقصود اينكه كلا سوف تعلمون آن گه كه ديديد بهشت و مكان ابرار و نيكان را( ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌)، آن گاه ديديد مأوى و جايگاه گنهكاران را، و عرب تأكيد ميكند بكلّا و حقا.

((كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ)) نه چنانست اگر ميدانستيد بدانستن علم يقين، اين كلام و سخن ديگر است ميفرمايد، اگر ميدانستيد امر را دانستن يقينى هر آينه مشغول ميداشت شما را آنچه ميدانستيد از تفاخر و مباهات كردن بعزت و كثرت مال و اولاد و فاميل، و علم اليقين آن علميست كه‌

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 27  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست