نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 12
گرفتم و حال آنكه نكرده، پس اينست قول خدا،( يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ).
و بعضى گفتهاند: خداوند اعمال هر كس را براى اهل قيامت ظاهر سازد تا
بدانند بواسطه چه عملى خدا او را ثواب داده و براى مزيد خوشحالى باشد، و اگر اهل
عقوبت است عمل و گناهش را ظاهر سازد تا اينكه همه مردم بدانند به چه علّت عذاب شده
است و اين براى مزيد عقوبت و غم و غصّه باشد، و سرائر آن چيزيست كه پنهان داشته از
خير و شرّ و يا چيزيست كه در دل خود پنهان داشته از ايمان و كفر.
از عبد اللَّه بن عمر روايت شده كه گفت خدا در روز قيامت هر سر و راز
نهانى را ظاهر ميكند پس براى عدّهاى خوشحالى خواهد بود و از چهرشان نمايان
ميباشد، و در چهره بعضى ديگر ناراحتى نمايان خواهد بود.
((فَما لَهُ)) يعنى پس نيست براى اين
انسان منكر بعث و حشر.
((مِنْ قُوَّةٍ)) نيرويى كه او را از عذاب
خدا منع كند.
((وَ لا ناصِرٍ)) و نه ياورى كه او را يارى
كند از خدا، و القوّه يعنى قدرت و نيرو، سپس خداوند سبحان براى امر قيامت سوگند
ديگرى ياد كرد و فرمود( (وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ)) سوگند به آسمانى كه صاحب بارانست و اين قول از اكثر مفسّرين است.
ابن زيد گويد: مقصود از رجع، خورشيد و ماه و ستارگان آسمانست كه غروب
ميكند سپس طلوع مينمايد.
و بعضى گفتهاند: رجع السماء دادن او نعمتهايى است كه از طرف آسمان
حالا بصد حال بر مرور و گذشت زمانها ميرسد پس بر ميگردد به بارندگى و ارزاق بندگان
و غير از اينها.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 12