نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 107
برايشان درى گشوده نشود، و از ايشان غم و
غصّه بيرون نرود و تا آخر الابد راحتى بر ايشان داخل نشود.
نظم و ترتيب:
وجه پيوست قول خداى سبحان( (أَ لَمْ نَجْعَلْ
لَهُ عَيْنَيْنِ)) بما قبلش اين است كه يعنى چگونه اين انسانى خيال ميكند كه خداى
سبحان او را نمى بيند و حال آنكه او همان خدائيست كه او را آفريد و براى او دو چشم
قرار داد و چنين و چنان نعمت داد.
و بعضى گفتهاند: آن متّصل است بقول خدا:(
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ)، يعنى ما او را
آزمايش كرديم وقتى تكليف باو نموديم، سپس علّت آن را روشن ساختيم به اينكه براى او
دو چشم قرار داديم.
و بعضى گفتهاند: متّصل است بقول خدا:(
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ)، و
معنايش اينست، چگونه چنين گمانى ميكند و حال آنكه ما او را ايجاد كرديم و اعضاء او
را هم كه ببيند بسبب آن و سخن بگويد بوسيله آن ايجاد كرديم[1].
قوله تعالى،( فَلَا
اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ)، فرات
ابن ابراهيم باسنادش از ابان بن تغلب، از ابى جعفر 7 روايت نموده كه از
آن حضرت سؤال شد از قول خداى تعالى،( فَلَا
اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ)، پس
آن حضرت دست مبارك را بر سينه خود زده و فرمود: عقبه ما خاندان رسالتيم، كسى كه از
آن بگذرد نجات يابد ...
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 27 صفحه : 107