نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 428
((بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ))
بلكه آن قرآن مجيد است.
ابن عبّاس گويد: يعنى كريم است چون كلام ربّ است يعنى چنانچه.
ميگويند كه آن شعر و يا سحر و يا كهانت است نيست. بلكه آن قرآن كريم،
و داراى كرم بزرگ است، در آنچه عطاء ميكند از خير، قدر و مقام عظيمى دارد.
و بعضى گفتهاند: آن قرآن كريم است براى آنچه از معانى جليله و
دليلهاى گرانقدر عطا ميكند و براى اينكه تمام آن حكم است. و حكم بر سه قسم است
چهارمى ندارد.
1- معنايى كه عمل مىشود بر آن در آنچه ترسيده يا پرهيز ميشود 2- و
موعظهاى كه قلب را براى عمل كردن به حقّ نرم و ملايم، و آماده ميكند.
3- و دليلى كه مؤدّى بتميز حقّ از باطل ميشود در علم دين يا دنيا و
علم دين اشرف از علم دنيا است. و تمام علوم موجود در قرآن است.
((فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ)) از تغيير و تبديل و
نقصان و زياده. و اين بنا بر قرائت كسى است آن را مرفوع خوانده آن را صفت قرآن
قرار داده و كسى كه آن را مجرور خوانده آن را صفه لوح دانسته.
پس مقصود اينست كه آن محفوظ است غير فرشتگان بر آن اطّلاع ندارند.
ابن عبّاس و مجاهد گويند: آن محفوظ است نزد خدا و آن امّ الكتاب است.
و از آنست نسخههاى قرآن و كتابها و آن همان است كه بلوح محفوظ معروف است. و آن
درّ سفيدى است كه طولش ما بين آسمان و زمين و عرضش
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 428