نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 420
(5) عكرمه گويد: شاهد فرشته ايست كه بر بنى
آدم گواهى ميدهد، و مشهود روز قيامت است و اين دو آيه را تلاوت كرد( (وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ)) هر كس
خواهد آمد كه با او شاهد و رانندهاى هست( (وَ ذلِكَ يَوْمٌ-
مَشْهُودٌ)) و اقوالى ديگرى در معناى شاهد و مشهود مانند قول
جبائى هست وى ميگويد: شاهد كسانى هستند كه شهادت و گواهى بر مردم ميدهند و مشهود
آنهايى هستند كه شهادت بر ايشان داده شده. و قول حسين بن فضل كه شاهد اين امّت و
مشهود امّتهاى ديگر است براى آيه شريفه( (لِتَكُونُوا
شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ)) و بگفته بعضى شاهد اعضاء بنى
آدم و مشهود ايشانند بجهت آيه كريمه( (يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ
أَلْسِنَتُهُمْ)) روزى كه گواهى ميدهد بر ايشان زبانهايشان و
بگفته برخى شاهد حجر الاسود و مشهود حجّاج هستند.
و بعضى گفتهاند: كه شاهد شبانه روز است و مشهود فرزندان آدمند و
براى حضرت حسين بن على 8 انشاد كردهاند:
مضى امسك الماضى شهيدا معدّلا
و خلّفت فى يوم عليك شهيد
گذشت روز گذشته تو در حالى كه گواه و شاهد عادلى بود و بجا گذاردى در
روزى كه بر تو شهادت خواهد داد.
شاهد اين بيت شهيد است كه بمعناى روز باشد.
فان انت بالامس اقترفت اسائة
فقيّد باحسان و انت حميد
پس اگر تو در ديروز مرتكب كار بدى شدى پس آن را باحسان كار خوب مقيّد
نما تا تو پسنديده و ستوده شوى.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 420