نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 362
اعراب:
(يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ). منصوب بقول خدا.
مبعوثون است يعنى ا لا يظنون انّهم مبعوثون يوم القيمه. آيا نميدانند كه ايشان در
روز قيامت برانگيختهگانند. و بعضى گفتهاند كه در اصل (كلّا) دو قولست (1) اينكه
آن دو يك كلمه بدون تركيب است براى ردع و زجر وضع شده است و جارى مجرى اصوات مثل
صه. بمعناى ساكت شو مه. آرام باش. و مانند آن دو است (2) اينكه كاف تشبيه بر لا
داخل شده و براى مبالغه در زجر با اعلان به تركيب لفظ شدّد (كلّا) شده است.
شأن نزول:
عكرمه از ابن عبّاس نقل كرده كه چون پيغمبر 6
وارد مدينه شدند. مردم آن بدترين انسانها بودند از جهت كم فروشى. پس خداوند عزّ و
جلّ نازل كرد.( وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ). پس متنبّه شده و
بعد از آن خوب و كامل ميكشيدند.
سدى گويد: چون پيغمبر 6 وارد مدينه شد. در آن مردى بود كه باو ابو
جهينه ميگفتند و او دو پيمانه داشت با يكى براى خود تمام و كمال پيمانه ميكرد و با
ديگرى كه كمتر و كوچكتر بود براى مردم پيمانه ميكرد. پس آن آيات نازل شد.
مقصود و تفسير:
((وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ)) واى بر كم فروشان و
آنها مردمى بودند كه در پيمانه كردن و كشيدن كم ميكردند و حقوق مردم را در پيمانه
كردن و وزن نمودن ضايع
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 362