نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 242
و جاودانى در آتش نيست. و لكن ياد كردهاند
كه يك حقب هفتاد هزار سال است و هر روز از اين سالها هزار سال دنيوى است.
4- اينكه مجاز آيه. توقّف و مكث ميكنند در آن دوزخ حقبهايى كه
نميچشند در اين حقبها نه خنكى و نه نوشيدنى را مگر (حميم و غّساق) آن گاه مكث
ميكنند در آن كه جز حميم و غسّاق چيز ديگرى از اقسام عذاب را نميچشند پس اين وقت
گذارى انواع عذاب و شكنجه است نه براى توقّفشان در آتش و اين بهترين قولها
ميباشند.
5- خالد بن مهران گويد: بدرستى كه مقصود بآن اهل توحيد است و نافع از
ابن عمر از رسول خدا 6 روايت كرده كه فرمود بيرون نميآيد از
آتش كسى كه داخل آن شد تا حقبهايى در آن توقّف كند. و حقب شصت و هفت سال و سال
سيصد و شصت روز و هر روز هزار سال از سالهايى است كه حساب آن را داريد. پس هيچكس اميد
ندارد كه از آتش بيرون آيد و عياشى باسنادش از حمران روايت كرده كه گفت پرسيدم از
حضرت ابا جعفر (امام محمّد باقر) 7 از اين آيه. پس گفت اين آيه در باره
آن كسانى است كه از آتش خارج ميشوند و از احول (ابو جعفر مؤمن طاق) هم مثل اين
روايت شده. و قول خدا:
((لا يَذُوقُونَ فِيها بَرْداً وَ لا شَراباً))
ابن عبّاس گويد: مقصود خواب و آب است. ابو عبيده گويد: برد در اينجا نوم است. و
انشاد كرد. فيصدّنى عنها و عن قبلاتها البرد.
يعنى خواب پس مانع شد مرا از او و بوسيدن و در برگرفتن او (يعنى
معشوقه و محبوبه او) مقاتل گفته: در دوزخ نميچشند خنكى و سردى كه از
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 242