نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 19
و تغيير لفظ ندهى و مؤخّرى را مقدّم ندارى و
اين از ترتيب و تشكيل دندان است وقتى كه مساوى و خوش تركيب باشد گرفته شده و ثغر
دندانهاى پيشين است وقتى دندانهايش مساوى و بى تفاوت باشد.
و بعضى هم گفتهاند: معناى رتل ضعف و رتّل بمعناى نرمى و لينه در سخن
است.
و از قطرب نقل شده كه گويد: مقصود از ترتيل خواندن قرآن است با صوت
حزين و مؤيّد اين قول است روايتى كه ابو بصير از حضرت صادق 7 نموده كه
فرمود: ترتيل آنست كه در قرائت تأمّل و دقّت كنى و آن را با صوت خوب بخوانى.
و از امّ سلمه روايت شده كه گفت رسول خدا 6 در
موقع قرائت قطع ميفرمود آيه آيه را يعنى وقف ميفرمود، در هر آيه.
و از انس حكايت شده كه گفت حضرت رسول 6 صداى مباركش را در موقع
قرائت قرآن ميكشيد و از عبد اللَّه بن عمر روايت شده كه گفت رسول خدا 6 فرمود: گفته ميشود در قيامت بقارى قرآن بخوان و بالا برو و مرتّب بخوان
چنانچه در دنيا مرتّب ميخواندى و بدرستى كه منزل تو در آخر آيهاى است كه ميخوانى.
((إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا)) يعنى ما بزودى وحى ميكنيم و القاء مينمائيم سخنى كه سنگين باشد بر
تو و بر امّت تو.
امّا سنگينى بر آن حضرت جهت چيزهاييست كه در آن از تبليغ رسالت و
تبعات آن از ايذاء مردم نادان و بت پرست و آنچه را كه ايجاب ميكند از قيام شب و
جهاد با نفس و ترك راحت و آسايش.
و امّا سنگينى آن بر امّتش براى او امر و نواهى و حدود و اين گفته
قتاده
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 19