نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 408
از زيد بن ثابت نقل شده است منظور از (لمم)
گناهانى است كه در دوران جاهليت مرتكب شدهاند و در اسلام مورد عفو قرار گرفته است
بنا بر استثناء منقطع است. از حسن و سدى نقل شده است (لمم) به گناهى گويند كه
انسان يك مرتبه مرتكب آن شود و سپس توبه كند و ديگر مرتكب آن نگردد، زجاج نيز اين
معنى را انتخاب كرده است، زيرا در معنى «لمم» ميگويد: لمم آنست كه انسان مرتكب
گناهى شده، و بر آن اصرار نورزد، و دنباله آيه نيز دليل اين معنى است كه ميفرمايد:
(إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ)
ابن عباس گفته است: براى كسى است كه آن گناه را مرتكب شده و توبه كرده است مغفرت
الهى گسترش دارد، يعنى رحمت الهى شامل تمامى گناهان ميگردد، و خداوند از نظر رحمت
و بخشش گناهكاران دريغ نخواهد داشت[1] سخن اينجا
تمام ميشود، و سپس خداوند ميفرمايد:
(هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ) يعنى پيش از آفرينش
شما خداوند نسبت بشما آگاه است(إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ
الْأَرْضِ) يعنى: هنگامى كه خداوند پدر شما آدم را از- پهنه زمين آفريد، بلخى
گفته است جايز است منظور از آن تمام مخلوقات باشد، يعنى: خداوند شما را از راه
غذاهايى كه ميخوريد آفريد، و خدا آن غذاها را در روى زمين آفريده است و عادت بر آن
است كه با تركيب بعضى از اين غذاها- چيزهاى ديگرى آفريده شود، كه گويا خداوند
انسانها را از اين غذاهاى زمين آفريده است.
(وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ) از حسن نقل شده است يعنى: در آن هنگام كه شما در رحم مادرانتان
بوديد خداوند ميدانست كه هر انسانى چه خواهد كرد، و بسوى چه مسيرى رهسپار خواهد
گرديد.
بعضى گفتهاند يعنى خداوند بزرگ از ضعف شما انسانها و تمايلات
نفسانيتان
[1]- تفسير ابن عباس 332 ميگويد: منظور از وسعت مغفرت الهى آنست
كه( خدا گناه كسى را كه از گناه كبيره و صغيره توبه كرده است مىآمرزد)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 408